2017 szeptemberétől bevezettük a tanórákba integráltan a Képességfejlesztő sakkot az 1-4. évfolyamon (A sakk, mint oktatási eszköz).
A sakk, mint oktatási eszköz bevezetésének elsődleges célja a személyiségfejlesztés, a tehetséggondozás, a kritikai gondolkodás fejlesztése intézményi keretek között, heti rendszerességgel, tanítási idő keretében.
További célok
- a sakk táblajáték alapismeretek nyújtása,
- a logikus, kritikai gondolkodás képességének kialakítása,
- önálló döntéshozás kialakítása,
- összefüggések, globális folyamatok felismerése,
- önálló tapasztalatgyűjtés, adatfeldolgozás gyakorlatának kialakítása,
- gyakorlatias szemlélet kialakítása,
- a kreativitás növelése,
- viselkedészavaros tanulók megsegítése az oktatásba való beilleszkedésben,
- memóriafejlesztés.
Komplex fejlesztési területek kognitív területen: fejleszti az analizáló és szintetizáló képességet, emlékezőtehetséget, elvont (absztrakt) és logikus gondolkodást, a megosztott figyelem képességét, produktív képzeletet, összefüggések felismerésének képességét, a gondolkodás divergens (széttartó, több megoldást nyújtó) jellegét, az összpontosítás képességét, kreativitást, elvonatkoztatási és általánosítási képességet, problémaérzékenységet, kombinatív képességet, a módszeres és hatékony gondolkodást, a tanulási képességet stb.
Személyiségformáló hatása tág lehetőséget kínál az erkölcsi nevelésre: becsületességre, a következmények vállalására, önuralomra, helyzetértékelésre, gyors megítélésre és döntésre nevel, felelősségérzetre, versenyszellemre, a versenytárs tiszteletére, kitartásra, önbizalomra, a kudarcok elviselésére, lényeglátásra, barátságra, rendszeres és pontos munkavégzésre, fegyelmezett viselkedésre, a szabályok, normák és törvények tiszteletben tartására stb. nevel.
2022 tavaszán több kollégánk vett részt LEGO, robotika továbbképzésen, így az ott szerzett ismereteket törekszünk beépíteni a mindennapjainkba is. A tantárgyakba integráltan és szakköri formában is igyekszünk alkalmazni a LEGO, robotika módszertanát. Ennek szakszerű kivitelezéséhez és megvalósításához a Nyíregyházi Egyházmegye támogatásával LEGO szobát alakítottunk ki.
A LEGO használata többek között fejleszti:
- a finommotorikát,
- kreativitást,
- kitartást,
- megértést, rejtélyek megfejtését,
- szókincset,
- logikus gondolkodást,
- térlátást,
- kooperativitást.
ezeken túl:
- tudomány a gyakorlatban,
- technológiai ismeretszerzés,
- matematikai és mérnöki alapismeretek,
- szerepjátékra ösztönöz,
- történetmesélésre tanít,
- sikerélményt nyújt.
Működő tehetségfejlesztő foglalkozásaink:
- középiskolai előkészítők (magyar nyelv és irodalom, matematika)
- nyelvvizsgára felkészítők (angol)
- tantárgyi tehetségfejlesztők
- Cashflow
- énekkar
- informatika
- LEGO
- robotika
- néptánc
- rajzszakkör
- sakk
- sportkörök
- színjátszó
- társas tánc
- tömegsport.
Programunk megvalósítása során élő kapcsolatunk van több társintézménnyel, szervezettel.
A szülői támogatást is igyekszünk minél inkább kiterjeszteni.
Odafigyelünk tanulóink gyenge oldalának fejlesztésére is. Igyekszünk minél több mozgási, sportolási lehetőséget biztosítani számukra. Rendszeresen szervezünk színház, filharmónia és múzeumlátogatásokat. A közösségépítés kiváló színterei fellépés a különböző kulturális rendezvényeken, (farsang, fordított nap, stb.) valamint az osztály és iskolai szintű teremtésvédelmi napok, kirándulásokon, erdei táborozásokon való részvétel.
Angol nyelvből a nem kéttannyelvű képzésre járó kiemelkedő nyelvi képességekkel rendelkező tanítványaink részére biztosítjuk a Nemzeti alaptantervben is jóváhagyott emelt szintű oktatást az ide vonatkozó rendelkezéseivel, amely az alábbiakat tartalmazza.
Tanítványaink a jövő zálogai. Érzékeny kis emberkék, akiket a pedagógusi segítség és iránymutatás kiapadhatatlan forrása elkísér a felnőtté válás útján. Ez a feladat komoly kihívás minden nevelő számára, hiszen a felnőttnek kell a tudásra és szeretetre éhes kis lelkekből felelősségteljes, segítőkész, rátermett jellemet nevelni.
Az intézményünkben is szembesülniük kellett korunk kihívásaival, melyeknek igyekeztünk a kereteinkhez és lehetőségeinkhez képest a legjobban megfelelni.
Előtérbe került az idegen nyelvi tudás és a pénzügyi ismeretek fontossága, ezért tehetséggondozásunkba fokozatosan kezdtük beépíteni az idegen nyelvi
pénzügyi intelligencia fejlesztését. A tanulási tölcsérből kiindulva olyan megoldást kerestünk, amelyben a gyermekek beszélve cselekszenek. Erre a célra a legalkalmasabbnak a Cashflow társasjátékot találtuk.
Ezt a társasjátékot azért is alkalmazzuk munkánkban, mert bizonyítottan fejleszti a tanulók
- személyiségét,
- figyelmet,
- kreativitást,
- kommunikációt,
- szövegértést
- érzelmi és pénzügyi intelligenciát,
- problémamegoldó és
- együttműködési képességet.
A bevezetése előtt mérlegeltük az előnyeit és hátrányai egyaránt. Hátrányai: a társasjáték megvásárlása, a játékvezető szükségessége, a 101 változatnál legalább 1,5 – 2 óra a játékidő, a Cashflow Kids nehezen beszerezhető. Előnyei a fentebb említetteken túl: játékos formában fejleszti a személyiséget, aktív tudáshoz juttat, pénzügyi alapfogalmakkal ismertet meg, a mindennapi élethez kapcsolódik, segít a tanulók megismerésében és motiválásában.