A Mátészalkai Móricz Zsigmond Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskolában 2011 szeptemberétől indult magyar-angol két tanítási nyelvű oktatási program aktualitásai, megvalósulásának szerkezeti elemei:
Élő idegen nyelv nélkül számunkra nem létezhet európaiság, s e nélkül gyakorlatilag kizárt, hogy az európai oktatási rendszerekbe érdemben bekapcsolódhassunk. A 6-7. éves korosztály életkori sajátossága, hogy gátlás nélkül, játékos tevékenységeken keresztülsajátítja el az idegen nyelv alapjait, szinte észrevétlenül jut meghatározott ismeretek birtokába.
Az idegen nyelvi oktatásban kiemelt szerepe van a rajznak, az imitációs mozgásnak, az énekes, táncos játékoknak. Ennek megfelelően első osztálytól kezdve egyidejűleg két nyelven folyik a környezetismeret, a technika és életvitel, valamint a testnevelés-tantárgyak oktatása. Természetesen első osztályban a magyar írás-olvasás rejtelmeinek elsajátítása a leghangsúlyosabb feladat. Így a készségtárgyakon kívüli heti öt angol nyelvi óra is kizárólag játékos beszédfejlesztésen, vidám szituációs tevékenységeken alapszik. Munkánkat anyanyelvi lektor is segíti. Ebben a tanévben Sarah Jones heti 1-1 órában oktatja angolul a tanulókat.
Az ötödik évfolyamon új tantárgyak kerülnek be az angol nyelven is tanított tantárgyak sorába pl: történelem, célnyelvi civilizáció.
Iskolánk tárgyi és személyi feltételei ideálisak a fenti célok elérésére, hiszen jól képzett pedagógusaink, interaktív tantermeink, idegen nyelvi könyvtárunk hatékony biztosítékai a gyümölcsöző munkának. Ezen kívül tanulóink számára lehetővé tesszük, hogy olyan pedagógus segítségével is tanulhassanak, akinek a program célnyelve az anyanyelve.
A 26/1997.(VII.10.) MKM rendelet a két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvének kiadásáról, a közoktatásról szóló többször módosított 1993.évi LXXIX. törvény kerettantervről szóló rendelet 7.§ -ának (2) bekezdésében foglaltak szerint, a két tanítási nyelvű iskolaoktatására vonatkozó szabályozott időkeretekről az Iskola köteles tájékoztatni a szülőket és a jelentkezőket beiratkozás előtt.
A holnap olyan lesz, amilyen a ma iskolája.
Szent-Györgyi Albert
Óraterv a kerettantervekhez – 1–4. évfolyam | ||||
Tantárgyak | 1. évf. | 2. évf. | 3. évf. | 4. évf. |
Magyar nyelv és irodalom | 7 | 7 | 6+1 | 6+1 |
Idegen nyelv-célnyelv okt. | 3+2
(heti időkeret különbözet terh.) |
3+2
(heti időkeret különbözet terh.) terhére) |
2+3
(heti időkeret különbözet terh.)
|
2 kerettantervi +3 óra (heti időkeret különbözet terh.)
|
Matematika | 4 | 4 | 4 | 4 |
Erkölcstan | 1 | 1 | 1 | 1 |
Környezetismeret | 1+1 | 1+1 | 1+0,5 | 1+1 |
Ének-zene | 2 | 2 | 2 | 2 |
Vizuális kultúra | 2 | 2 | 2 | 2 |
Életvitel és gyakorlat | 1 | 1 | 1 | 1 |
Testnevelés és sport | 5 | 5 | 5 | 5 |
Informatika | 1 | |||
Szabadon terv. órakeret | 2 célnyelvi óra | 2 célnyelvi óra | 3 célnyelvi óra | 3 célnyelvi óra |
Heti óraszám | 29 | 29 | 28,5 | 30 |
Óraterv a kerettantervekhez – 5–8. évfolyam | ||||
Tantárgyak | 5. évf. | 6. évf. | 7. évf. | 8. évf. |
Magyar nyelv és irodalom | 4 | 4 | 3+0.5 | 4 |
Idegen nyelvek -célnyelv |
3 + 2 (heti időkeret különbözet terh.)
|
3 + 2 (heti időkeret különbözet terh.)
|
3+ 2 (heti időkeret különbözet terh.) | 3 + 2 (heti időkeret különbözet terh.) |
Matematika | 4 | 3+1 | 3+0.5 | 3+1 |
Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek | 2 | 2 | 2 | 2 |
Erkölcstan | 1 | 1 | 1 | 1 |
Természetismeret | 2 | 2 | ||
Biológia-egészségtan | 1,5 | 1,5 | ||
Fizika | 1,5 | 1,5 | ||
Kémia | 1,5 | 1,5 | ||
Földrajz | 1,5 | 1,5 | ||
Ének-zene | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vizuális kultúra | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hon- és népismeret | 1 | |||
Informatika | +1 | 1 | 1 | 1 |
Technika, életvitel és gyakorlat | 1 | 1 | 1 | |
Testnevelés és sport | 5 | 5 | 5 | 5 |
Osztályfőnöki | 1 | 1 | 1 | 1 |
Célnyelvű civilizációs óra | 1 | 1 | 1+1 | 1+1 |
Szabadon tervezhető óra | 2 | 3 | 3 | 3 |
Heti óraszám | 30 | 29 | 33 | 33 |