Iskolánk nem nagy múltú, de hagyományokat teremtő, eredményeket hozó, tapasztalatokból profitáló.
Iskolánk (a volt 6. Sz. Általános Iskola) 1987-ben létesült. Az iskola közoktatási feladatát az alapfokú nevelési-oktatási területre vonatkozó jogszabályok szerint látja el.
Már a kezdetekben is kiemelt feladatnak tekintettük:
- a személyiség sokoldalú fejlesztését,
- a tanulók kreativitásának előtérbe helyezését,
- az önálló tanulási technikák elsajátítását.
Programjainkat: a felzárkóztató szakköröket, tantárgyi előkészítő foglakozásokat, korrepetálásokat ezek szellemében indítottuk. A legkiemelkedőbb teljesítményű gyerekek intenzív fejlesztésének biztosítására indult a matematika képességfejlesztést szolgáló speciális osztály, s a különböző tehetségfejlesztő szakkörök:
- biológia
- fizika
- matematika
- idegen nyelv (orosz, angol, német)
- magyar nyelv- és irodalom
- énekkar
- rajz-esztétika
- sport (kosárlabda, asztalitenisz, sakk, futball, judo)
A szabadidő hasznos eltöltésére személyiségfejlesztő programokat szerveztünk:
- bábozás
- dramatikus játékok
- szavaló és mesemondó versenyek
- gyermekjátékok stb.
Ezek a keretek mind lehetővé tették a tehetségesek fejlesztését, de csak egy – egy speciális területet érintve, vagyis mozaikszerűek voltak az iskolatevékenység-rendszerében.
1991-től a tantestület elérkezettnek látta az időt egy új kísérleti program bevezetésére. A kísérlet a „komplexitásában” adott új információt számunkra. Így került bevezetésre a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Pszichológiai Intézet vezetőjének irányításával a Komplex tehetség- és képességfejlesztő program 5-8. osztályban.
A programon túl, a tantestület innovációs törekvései az alábbi területeken bontakoztak ki:
1989-ben bekapcsolódott a szegedi JATE által meghirdetett diagnosztikus vizsgarendszer kipróbálásába.
1992-től az MPI által szervezett vizsgamodellbe, melyet a mai napig is alkalmazunk.
1996/97-es tanévben a METIR rendszer egyik bázisiskolájaként körzeti tehetséggondozó képzést is felvállaltuk az alábbi tárgyakból:
- biológia
- magyar
- német
- matematika.
1998 – tól a DE felkérésére részt vettünk a SOCRATES COMENIUS programban(3 évre szóló angol, holland, német tehetséggondozó intézményekkel való fejlesztőmunka).
2001 – től BEGA PROJEKT (6 ország, 6 – 6 iskola, 6 tehetségterület kutatómunkája, melyből intézményünk a „Tehetség – tanácsadás, egyéni fejlesztés” témakörben munkálkodik.
2003/2004-es tanévtől tehetséggondozó programunk átalakult KOMPLEXINTEGRÁLT TEHETSÉGFEJLESZTŐ programmá.
Kapcsolatrendszerünk hazai és nemzetközi viszonylatokban is széleskörű lett. A kísérleti iskolákkal karöltve tagjai vagyunk a Kelet-Magyarországi Tehetséggondozó Társaságnak, a Magyar Tehetséggondozó Társaságnak, és az Európai Tehetségtanácsnak (ECHA).
Rendszeres résztvevői vagyunk a hazai és nemzetközi konferenciáknak, programoknak (Debrecen, Szerencs, Törökszentmiklós, Kecskemét, Nijmegen, Bécs, Oxford stb.).
1996 áprilisában a racionalizálás következtében tagiskolaként hozzánk csatolták a Kossuth Lajos Általános Iskolát.
A 2008/2009-es tanévtől a Kossuth Lajos Tagiskola beolvadt az anyaiskolába.
A partnerek (szülők) igényeinek figyelembevételével a tehetséggondozó programunkat 2003 szeptemberétől új alapokra helyeztük. Ez tartalmi és formai megújulást jelentett. Továbbra is kiemelt feladatnak tekintettük, a gyermek sokoldalú, komplex fejlesztését. Tehát nem a tantárgyi versenyeken való megmérettetés volt a cél, hanem a személyiségfejlesztés, az esetleges hátrány kompenzáció. Munkánk minőségét a középiskolák igazolják vissza.
- szeptember 1-től nevünket Móricz Zsigmond Magyar – Angol Kéttannyelvű Általános Iskolára módosítottuk. Programunkat a tehetségfejlesztés mellett a magyar – angol kéttannyelvű oktatással bővítettük.
Tanítványaink heti 9-10 órában tanulják az angol nyelvet. Az 5 angolórából 4-et nyelvi tanár, 1-et pedig a külföldről érkező anyanyelvi lektor tanár tartja.
Kéttannyelven tanítjuk az 1-4. évfolyamon:
- környezetismeret 1óra
- Technia és tervezés 1 óra
- testnevelés és sport 3 óra
- vizuális kultúra 1 óra
az 5-8. évfolyamon:
- történelem 2 óra
- célnyelvi civilizáció 1 óra
- testnevelés 1-2 óra
- fizika 2 óra
2017 tavaszán iskolánk dolgozóinak, a tanulók szüleinek/gondviselőinek túlnyomó többsége a fenntartóváltás mellett szavazott.
Így szeptember 1-től a Nyíregyházi Egyházmegye iskolája lettünk.
Nevünket Móricz Zsigmond Görögkatolikus Kéttannyelvű Általános Iskolára változtattuk.
2018 szeptemberétől tehetséggondozásunk színesítése érdekében bevezettük a különböző tanítási órákon a Sakkpalota módszertanát. Tanítványainkat ezzel egy időben a sakkozás alapjaival is elkezdtük megismertetni.
2019 tavaszán beérett munkánk gyümölcse, hiszen a 8. évfolyamon kéttannyelvű tantervvel tanuló diákjaink sikeres próbanyelvvizsgát tettek, ami felbátorította őket arra, hogy beadják jelentkezésüket az igazi vizsgára.
2020.szeptember 1-től kibővült intézményünk a pátyodi iskolával és óvodával, így nevünk is megváltozott.
Móricz Zsigmond Görögkatolikus Óvoda és Kéttannyelvű Általános Iskola lettünk.
Tagintézményünk neve:
Móricz Zsigmond Görögkatolikus Óvoda és Kéttannyelvű Általános Pátyodi Dr. Antall József Tagintézmény
2022 tavaszán oktatásunk színesítése, tanulóink képességének gazdagítása érdekében megismerkedtünk a LEGO és robotika módszertanával. A képzésen szerzett tudásunkat igyekszünk a lehető legtöbb tantárgyba beépíteni, azokat széles körűen alkalmazni.
A 2023-24-es tanévtől a fehérgyarmati Bárdos Lajos Görögkatolikus Alapfokú Művészeti Iskola egyik telephelye lettünk. Tanítványaink így az intézményen belül, a napirendbe beépítve vehetnek részt hangszeres oktatáson (zongora, furulya, fuvola, hegedű, trombita, stb..)